Bureaucratisch-van-kastje-naar-de-muur-omslachtig-gedoe…

Bureaucratisch-van-kastje-naar-de-muur-omslachtig-gedoe…

Keer op keer blijf ik me weer verbazen in deze nieuwe wereld. Deze bijzondere nieuwe wereld….

Voorbeeld 1

Voor het Ketogeen dieet moeten we prikspullen bestellen om Roos haar glucose en ketonen te meten. We willen graag weten of deze vergoed worden door de verzekering. Dus wat doe je dan? Juist, contact zoeken met de verzekering.
Om iemand bij de verzekering (in ons geval Menzis) aan de lijn te krijgen, heb je eerst een wachttijd van gemiddeld 15 minuten. Mailen lijkt dan de kortste klap. Vorige week dinsdag heb ik een mail gestuurd. Vandaag werd ik teruggebeld…

Een antwoord op de vraag of de spullen vergoed worden kon de vriendelijke dame van Menzis mij niet geven. Of ik de spullen al besteld had? En waar? De spullen had ik al besteld bij de Diabetescentrale, een contractant van Menzis. Volgens de vriendelijke mevrouw zou de contractant mij precies kunnen vertellen wat wel en niet vergoed wordt. Bijzonder, dat Menzis zelf niet kan vertellen wat wel en niet vergoed wordt binnen mijn pakket. Maar goed, gelijk maar gebeld naar de Diabetescentrale. Daar werd ik, zonder wachttijd, geholpen door een zeer aardige meneer, die mij wist te vertellen dat de spullen alleen vergoed worden wanneer Roos insuline spuit. Dat zit namelijk in het basispakket. Maar dat hij mij helaas niet kon vertellen of de door ons bestelde spullen vergoed zouden worden omdat het om een specialistische behandeling gaat. Daarvoor moest ik toch echt bij de verzekering zijn. 
Morgen maar weer contact zoeken met Menzis.

Volgens de aardige meneer zijn verzekeraars wel vaker geneigd dit soort vragen af te schuiven op contractanten en dat leidt helaas vaak tot het ‘van-kastje-naar-de-muur’ verhaal….


Voorbeeld 2

Maandag 2 december 2013 werd het loophulpmiddel (de loopwagen) voor Roos geleverd. Bij het afstellen bleek dat er onderdelen misten, waardoor Roos het loophulpmiddel niet veilig kon gebruiken. De mevrouw van Schreuder heeft direct een aanvraag voor de extra onderdelen ingediend. Het loophulpmiddel werd eerst weer door haar meegenomen en sindsdien was het stil.
Vorige week maar eens contact opgenomen met Schreuder. Vervolgens kreeg ik een CC van onderstaande mail:

Goedemorgen ……. en …….,
Op 9 december 2013 hebben wij om een akkoord gevraagd voor aanvullende onderdelen voor de loophulp, type Mustang, t.b.v. Roos (zie bijlage).
Tot op heden hebben wij hier nog geen bericht op mogen ontvangen. De loophulp staat hier nu ongebruikt bij ons. Het zou fijn zijn als deze alsnog met spoed behandeld kan worden, zodat Roos kan gaan lopen met de loophulp.
Graag hoor ik van jullie.
Met vriendelijke groet,
………..
Technisch Adviseur/Indicatie Adviseur
Schreuder Revalidatie
De aanvraag ligt dus nog bij Harting Bank. Die moet weer akkoord vragen bij de verzekering, dan moet het weer teruggekoppeld worden naar Schreuder en dan moeten de hulpstukken nog geleverd worden door R82, de leverancier van het loophulpmiddel.
Hoezo omslachtig?!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *